Follow me...

zondag 15 mei 2016

Citroen-basilicumsiroop

Vooruit, ééntje dan nog. Nog één recept uit het nieuwe kookboek van Tony Kitous, Comptoir Libanais Express. Omdat jullie erom vragen...Het voelt een beetje raar om deze limonade-voor-warme-dagen op te schrijven tijdens de IJsheiligen (brrrrr.... het is écht koud, vooral na de heerlijke temperatuur van afgelopen week), maar de warmte komt zéker weer terug, en dan komt dit heel goed uit.

Eerder maakte ik de - zoals ik schreef - 'goddelijke' bloedsinaasappel-tijmsiroop uit ditzelfde boek (sterker: van dezelfde bladzijde...), maar ja, bloedsinaasappels zijn er gedurende een betrekkelijk korte periode. En toen het zo warm was, vorige week, wilde ik toch ook deze citroensiroop eens proberen (en Japie zou Japie niet zijn als ze er niet toch haar eigen draai aan gaf). Vervolgens heb ik het resultaat uitgeprobeerd op een paar vriendinnen... Dat werd dus een succes, dus voilà.

Het is in een handomdraai gebeurd, het afkoelen duurt nog het langst...



Voor 250 ml siroop:


  • 4 citroenen, schil (geraspt) en sap (compleet met pulp), plus extra schijfjes citroen voor in het glas
  • 20 g basilicum (dat is ongeveer een hele plant...), desgewenst aangevuld of deels vervangen door verse tijm
  • 100 g rietsuiker*
  • 100 ml koud water


Om te serveren:


  • (ijs)koud water (al dan niet met prik), liefst water waarin takjes munt getrokken zijn 
  • takjes verse munt en/of blaadjes basilicum en/of schijfjes citroen voor in de glazen
  • desgewenst: ijsblokjes of gemalen ijs



Kitous schilt de citroen (met een dunschiller om het wit vooral niet mee te nemen; dat is bitter), maar zelf geef ik de voorkeur aan raspen. Doe wat je het handigste vindt, raspen of schillen.
Doe sap, citroenschil of -rasp, rietsuiker en de 100 ml in een pannetje, voeg de gescheurde basilicum (en/of eventueel de tijm) toe en breng aan de kook.

Laat dit mengsel een minuut of 3 pruttelen, zodat de suiker goed oplost en het geheel wat stroperiger wordt en laat afkoelen (ik heb dit rustig een nacht - uiteraard afgedekt - laten staan; dan mengen de aroma's zich goed en trekt alles ook nog eens extra door.

Giet de siroop vervolgens door een fijne zeef en gebruik daarbij een houten lepel om al het sap uit de pulp en de blaadjes te wrijven (met een roerzeef kan het natuurlijk ook).

Bij wijze van experiment heb ik ijsblokjes van de siroop gemaakt. Er bestaan vormen voor ijsblokjes die je goed kunt afsluiten en waarvan de ijsblokjes heel makkelijk één voor één eruit te duwen zijn. Deze zijn ideaal voor deze limonade.

Op een (kleine) liter ijskoud water (waarin takjes munt hadden staan trekken) heb ik nog wat verse takjes munt toegevoegd en vijf van deze siroop-ijsblokjes (zodat het geheel op een liter uitkwam). Dat bleek de perfecte verhouding. Een ideale drank voor een zomerse dag!


* De siroop wordt zo niet heel erg zoet; voeg extra (tot 50 g) suiker toe als je hem echt zoet wilt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten