Follow me...

zaterdag 31 augustus 2013

Venkel-selderijsoep

Selderij, tijm, laurier, aardappel - en venkel!

Het waren gewoon restjes. Ik kwam thuis na een paar dagen afwezigheid, keek wat er nog in de koelkast lag (en wat nog goed was!) - en en verzon een combi waar ik me echt geen buil aan kon vallen. En het bleek lékker te zijn! Loeisimpel, toch. En je hebt er niet veel voor nodig: wat venkel, wat (bleek-)selderij, laurier, tijm, en dat is het wel zo'n beetje.

Voor 2 flinke kommen soep:

  • 1/2 bos bleekselderij, in reepjes
  • 1/2 venkelknol, in stukjes/plakjes
  • 1 bouquet garni: takje tijm, 1-2 laurierbladen, takje peterselie (indien voorhanden), samengebonden
  • 3 kleine aardappeltjes, geschild en in blokjes
  • (selderij) zout
  • water


Venkel (en wortels, en een pompoen, die hier verder geen rol in spelen).
Doe de groenten en kruiden in een pan en doe er zoveel water bij dat alles nét onder staat. Voeg 1/2 theelepel (teaspoon, maatje = 5 ml) zout toe, breng aan de kook. Draai het vuur laag en laat het geheel 20-25 minuten doorkoken (hoe kleiner alles gesneden is, hoe sneller het gaat - en andersom: hoe grover de stukjes/blokjes, hoe langer het duurt). Pureren. Zelf vind ik het lekker als de soep niet helemaal glad is, maar als er nog kleine stukjes in zijn. Dat is een kwestie van smaak. Proef en voeg eventueel nog meer zout en/of peper toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten