Follow me...

woensdag 15 mei 2013

Bloemkoolroomsoep met amandelen





Deze romige soep is niet gemaakt van restjes, maar het is wel een recept dat ik ‘gerecycled’ heb. Een tijd terug gaf ik  het recept van ‘Bobs Bloemkool Soep’ – een rijke, voedzame (maaltijd-) bloemkoolsoep met walnoten. Onlangs stond ik aan het hoofd van een flinke bloemkool – maar had geen walnoten in huis, wel amandelen en amandelpoeder (of gemalen amandelen, dat is hetzelfde). Het resultaat: anders, maar even lekker – zo lekker dat ik het moet delen! Deze variant is even simpel te maken als het origineel.


 
Voor 1 bloemkool (4 -6 porties)
1-2 eetlepel(s) olie;
1 ui, gepeld en gehalveerd, en iedere helft in heel fijne plakjes;
facultatief: een flink stuk (zeker 3 cm) verse gemberwortel, geraspt;
1 bloemkool, in roosjes (de stam is ook te gebruiken; in kleine blokjes/plakjes snijden) ;
1-2 stengel(s) bleekselderij (met blad en al), in fijne plakjes;
50 g (1/2 kop, ongeveer) amandelpoeder (of blanke, grofgehakte amandelen);
1/2 liter (soja-) melk (neem in het geval van sojamelk ongezoete);
1/2 liter water of kruidenbouillon;
(zee-)zout (als u geen bouillon gebruikt).

Om op te dienen:
(zwarte) peper (of chilipeper, desgewenst);
mespuntje nootmuskaat;
fijn geknipte of gehakte (platte) peterselie;
een handvol blanke amandelen, in een droge koekenpan geroosterd (er bij blijven! het gaat heel snel!) en grof gehakt.
 
Verhit de olie in een pan met dikke bodem, op een middelgroot vuur; voeg de ui toe en laat deze ‘smelten’ totdat de ui heel licht begint te kleuren.
De selderij, bloemkool, (desgewenst) de geraspte gember, het water of de bouillon en de melk toevoegen (en eventueel het zout), daarna de gemalen of gehakte amandelen. Aan de kook brengen. Ongeveer een half uur op laag vuur laten doorkoken, totdat alle groenten zacht zijn geworden. Pureren met staafmixer of in de keukenmachine. Water toevoegen als de soep te dik mocht zijn. Proeven, (chili-)peper, nootmuskaat en eventueel wat zout toevoegen.
Strooi op ieder bord/in iedere kom wat gehakte peterselie en een paar geroosterde amandelen. Eet er crackers bij, of geroosterd brood (desgewenst met wat knoflook ingewreven en met geraspte kaas erop geroosterd).