Follow me...

woensdag 1 juni 2016

Smoothie van aardbei, framboos en kers

Zomervruchten zijn er weer te kust en te keur. Op de markt - waar onze 'gulden' tenslotte een 'daalder' waard is - zijn ze vers en heel betaalbaar. Soms zelfs spotgoedkoop.
Profiteer ervan, zou ik zeggen! 

Daarom hierbij het recept voor een smoothie die ik vandaag maakte nadat ik - hongerig, dorstig en warm - van de markt was thuisgekomen. Op dit recept kun je natuurlijk eindeloos variëren.

Voor ongeveer 3/4 liter smoothie

  • 300 g aardbeien en frambozen, gemengd (de aardbeien desgewenst gewassen en van hun steeltje ontdaan; grote exemplaren in stukjes);
  • 75 g ontpitte kersen  (een handvol )
  • 250 g (een flinke kom) dikke Griekse of Turkse yoghurt; 
  • 100 g (3/4 glas) karnemelk, melk of soja- of amandelmelk;
  • 4 el esdoornsiroop (maple syrup;   honing mag ook );
  • 1 stukje gember  (plm 2,5 cm), geraspt en de resulterende pulp in een knoflookpers uitgeperst. (Dit is heel gemakkelijk als je een keramieken knoflookrasp gebruikt; daar blijft de pulp gewoon op liggen;  een andere optie is de gember heel fijn hakken / snijden en dan door de knoflookpers heen duwen. ) Als je niet van gember houdt, laat je die gewoon achterwege.

Bereiding

Doe alles in een blender, keukenmachine of in de hoge beker van een staafmixer. Alles fijn pureren. Proeven en zo nodig op smaak maken met maple syrup, suiker of stevia. Geef nog een paar slagen van de pepermolen als je van pittig houdt. 
Gekoeld serveren, met een topje munt per glas.

Variaties

  • Gebruik sojayoghurt en soja - of amandelmelk voor de lactosevrije of vegan variant;
  • Vervang de esdoornsiroop (maple syrup) door stevia voor de suikervrije variant - maar pas op : fruit bevat van zichzelf al aardig wat suikers; 
  • Vervang de gember door een halve theelepel* (25 ml) kardemompoeder of gestampte kardemompeulen. Of laat dit pittige element helemaal achterwege.