Follow me...

maandag 13 februari 2012

Pittige peertjes

Vanavond was ik heel blij met mijn impulsaankopen van een paar dagen terug - die ik inmiddels totaal vergeten was. In het voorraadmandje op het balkon lagen, heel trouwhartig, spruitjes en stoofperen te wachten. Een fijne combinatie! Niet ideaal voor een diabetespatiënt maar ach, ik had net hard gelopen en kon wel wat koolhydraten gebruiken...
Na het hoofdgerecht had ik nog steeds zin in stoofpeer, zo lekker vond ik de combinatie van zoet met rode en zwarte peper. Peren kunnen wel eens iets flauws hebben, maar deze hadden juist pit! Heb daarom als toetje nog maar een halfje genomen, ditkeer met fromage blanc vanwege de eiwitten (vertelde ik mezelf). Ik heb genoten van mijn maaltijd, maar moet het wel bekopen met een érg volle buik...
Ach, er zijn ernstiger problemen.

U hebt nodig:

Vier stoofperen, geschild, van hun klokhuis ontdaan en  gehalveerd
Vier kruidnagels
Een flinke hand gele rozijnen
1 kaneelstok (of 1 theelepel - 5 ml - gemalen kaneel)
1/2 theelepel (2,5 ml) zwarte peperkorrels
1/4 theelepel (1,125 ml) chilivlokken
1/4 theelepel (1,125 ml) anijskorrels, of een ster steranijs (facultatief)
1 theelepel (5 ml) oerzoet/rietsuiker en/of zoetstof (ik gebruik een mengsel van half oerzoet, half nevella)
Agavesiroop (of een andere siroop; schenkstroop kan ook heel goed, maple syrup natuurlijk ook).

Een appelboor is heel geschikt om de peren van hun klokhuis te ontdoen. Ik deed het voordat ze geschild en gehalveerd waren. Dat is even wat kracht zetten (zo'n rauwe stoofpeer is behoorlijk stug) maar je kunt ze natuurlijk ook eerst halveren. Dat is waarschijnlijk zelfs makkelijker.
Doe wat water (een kwart tot een halve liter, afhankelijk van hoeveel vocht je rond je peren wilt) in een pan, voeg de rozijnen, de kaneel, de anijs, de suiker/zoetstof en de rode en zwarte peper al toe terwijl je de peren schilt. Dan krijgt het water alvast wat smaak.
Prik een kruidnagel in iedere geschilde peer (dus in 1 op de 2 helften), doe ze in de pan en breng het geheel voorzichtig aan de kook. Laat de peren op laag vuur gaar worden, zo'n twintig minuten tot een half uur. Prik af en toe in de peren om te zien hoe gaar ze zijn. Ze moeten nog wel wat 'bite' hebben, anders is het meteen moes. Bereid intussen de rest van de maaltijd voor.
Voeg aan het eind een scheut siroop toe. Proef de saus en maak die op smaak, zonodig door nog wat meer siroop toe te voegen. De combinatie van (niet te veel) peper en zoet maakt dit gerecht heel spannend - en veelzijdig!
Veel werk? Een kwartiertje schillen - en terwijl de peren garen, kun je iets anders gaan doen...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten