Follow me...

woensdag 27 maart 2013

Myra's Corn Bread

Lieve mensen (leest iemand dit???), ik loop zo geweldig achter met dit blog, dat ik niet weet waar te beginnen. Maar ik keek net naar mijn kookfoto's en kreeg er trek van.
Dit recept wil ik al heel lang delen, heb het verscheidene keren gemaakt, het lukt altijd! En het is on-voor-stel-baar simpel en snel! En lekker. Echt yummie brood, snoepbrood, of comfort food, zoals mijn vriendin Myra het noemt (en dan maakt ze er chili con carne bij, de meest basic vorm, bonen, gehakt, chilies). Maar een plakje vers gebakken maisbrood met alleen maar wat boter, margarine, verse kaas (such as Phildelphia Cheese) is ook al een treat!
Ziehier het recept voor Myra's/mijn troostbrood. Het komt oorspronkelijk uit Arkansas, en voordat het Myra's recept werd, was het opgeschreven (en gepubliceerd) door Betty Crocker.


Southern Corn Bread from Arkansas

Voorverwarm de over op 250 graden C

Nodig:

2 eieren
2 koppen (2x 240 ml) karnemelk (yoghurt aangelengd met water mag ook; of sojamelk om het lactosevrij te maken)
1 teaspoon (5 l of 2 theelepeltjes) baksoda (in toko's of bij apotheek/drogist als natriumbicarbonaat)
2 koppen (2x 240 ml) maismeel, liefst grof maismeel (coarse corn meal, in Aziatische winkels of bij de toko)
1 teaspoon (5 l of 2 theelepeltjes) zout
Boter, margarine of olie om de bakvorm (cakevorm) in te vetten.

Klop de eieren in een grote kom. Klop de karnemelk erdoor en vervolgens de baksoda, het maismeel en het zout. Het wordt meer dik beslag dan deeg. Giet dit in de ingevette bakvorm en bak 20-25 minuten in het midden van de oven. Het kan iets meer of iets minder zijn, afhankelijk van de oven. Het brood is nét gaar. Een spies of mes moet er schoon uitkomen, maar mag geen weerstand ondervinden. De structuur (en het uiterlijk!) van het brood is meer die van cake dan van brood, maar het is uiteraard niet zoet. 

Variatie: roer een kop (240 ml) rozijnen, krenten of gedroogde cranberry's door het beslag. Maar het is moeilijk te voorkomen dat alles tijdens het bakken naar de bodem zakt. Niet erg, toch lekker.
Andere variatie: strooi amandelschaafsel bovenop.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten