Follow me...

maandag 21 oktober 2013

Nep-hummus van rode biet

Bietenhummus met grookte tofu, rode quinoa (gekookt in het bietennat),
en geroerbakte sprouty met champignons, ui, blanke amandelen, tamarinde en kappertjes - en chilipeper!

Dit wilde ik al heel lang eens uitproberen. Ik ben gek op hummus en ik ben gek op biet (vooral de rauwe, of zelf gekookte/bereide; de gekookte rode biet die je kant-en-klaar koopt vind ik vaak te zoet). Dus vandaar een combinatie van de twee.


  • 1 middelgrote rode biet
  • 2 el tahin
  • Sap van 1/2 citroen (2 el)
  • Teentje knoflook
  • Mespuntje zout
  • Peper
  • Komijn


Ik heb dus rauwe biet gebruikt, die ik eerst (1)  in de oven heb geroosterd ( 200º,  40-45 minuten, met wat olijfolie erover gesprayed en een bodempje water) en (2) daarna - geschild en in stukjes gesneden, wel eerst wat afgekoeld - een paar minuten heb gekookt in 2 dl water, tot de biet heel zacht was. Hooguit 5 minuten.
Het kooknat heb ik later gebruikt om quinoa in te garen.

Je kunt natuurlijk ook bij stap 2 beginnen (dan wel minstens 20 minuten koken, biet moet goed zacht zijn) of zelfs gekookte biet kopen.

Biet, knoflook, citroensap, tahin met beetje zout en peper en mespunt gemalen komijn in keukenmachine of beker van staafmixer doen en pureren. Als je met (in de winkel gekochte) gekookte biet werkt, moet er waarschijnlijk wat meer citroensap in, want die biet is wat zoeter. Proef en maak op smaak met zout, peper, komijn en/of citroen.

Lekker  op toast of crackers als voorafje (mezze),  of op kaas, of bij rijst, quinoa, bonen, bij tofu, etc. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten