Follow me...

vrijdag 8 november 2013

Soep van radijsblaadjes


Radijsblaadjes

Ik zie tot mijn verbazing dat dit recept, dat ik heel vaak maak (want het is oersimpel, spotgoedkoop en vooral superlekker - wat een superlatieven allemaal!) niet eens op mijn blog staat. Nouja, niet als zodanig, want tussen neus en lippen noem ik het wel bij de pesto van radijsblaadjes.

Vanavond deelde ik mijn restje radijsblaadjessoep met goede vriendin Isabel. Ze vond de soep erg lekker, maar kon de groente erin niet thuisbrengen. 'Radijsblaadjes?!' Ja, daar staan mensen van te kijken.

Niet langer getalmd dus, hier komt het.

Benodigdheden:


  • de blaadjes van een bosje radijs
  • 1 flinke aardappel, of 2 kleine
  • 1 bouquet garni (laurierblad, takje thijm, eventueel takje rozemarijn, paar takjes peterselie, alles samengebonden)
  • (selderij-)zout
  • peper uit de molen



Zoek de blaadjes uit, verwijder de lelijke (daaronder versta ik ook de dikke, hartvormige) blaadjes en de steeltjes. Was ze goed. Doe ze in een pan, met de aardappel(s), geschild en in kleine blokjes gesneden en het bouquet garni .

Deze weggooien...

Voeg water toe, zodat de groenten amper onder staan. Het radijsgroen slinkt, dus doe er niet ál te veel water bij (je kunt de soep altijd nog aanlengen als hij te dik is). Theelepel selderijzout toevoegen (hiervoor geldt hetzelfde als voor het water).

Aan de kook brengen, zo'n 20 minuten op zacht vuur laten koken, tot piepertjes en radijsblaadjes zacht zijn.
Haal het bouquet garni eruit.

Pureren. Ik vind het lekker als de soep nog een klein beetje rullig is, niet helemaal glad - maar dat is een kwestie van smaak. Over smaak gesproken: proef en voeg zo nodig nog wat (selderij-) zout toe.

Zet de pepermolen op tafel.

Serveren met soepstengels of (geroosterd) of juist lekker vers brood.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten