Follow me...

maandag 20 januari 2014

Witlof met (ham en) kaas



Ook weer zo'n heerlijk simpel en snel te bereiden gerecht, dat in eigenlijk ieder seizoen wel lekker is. Witlof is er tegenwoordig praktisch het gehele jaar door.
Dit gerecht kan natuurlijk ook alleen met kaas gemaakt kan worden. Neem dan wat meer kaas dan hier wordt aanbevolen.
Als u wel ham gebruikt, neem dan liefst magere beenham en/of rauwe ham en vraag de slager om wat dikkere plakken te snijden dan normaal.

Voor 2 personen hebt u nodig:


  • 4 stronken witlof, zo mogelijk van gelijke dikte;
  • 4 plakken ham - of 8 als ze klein zijn en niet groot genoeg om een stronkje te omwikkelen; u kunt half om half rauwe en gekookte ham nemen, of alleen één van beide soorten;
  • 4 flinke eetlepels geraspte kaas (bijvoorbeeld Peccorino, of 'gewone' oude kaas, of Emmentaler of Gruyère);
  • peper uit de molen.
  • Aluminiumfolie, vuurvaste ovenschaal.


Snijd het voetje van de stronken witlof, blancheer ze zo'n 5 minuten of stoom ze 10 minuten, tot het dunste deel grijs begint te worden en de rest nog wit is.
Haal ze van het vuur en laat ze uitlekken op een vergiet.

Warm de oven voor op 200 graden.
Scheur vier vellen aluminiumfolie af, groot genoeg om een in ham gewikkelde witlofstronk in te verpakken.
Snijd de vetrandjes van de ham.
Leg een plak ham op een vel aluminiumfolie (glimmende kant naar boven), leg daarop een stronk witlof en wikkel deze in de ham. Gebruik twee plakken als eentje er niet helemaal omheen kan. (Een combi van gekookte en rauwe ham is ook lekker.)
Voeg een volle eetlepel geraspte kaas toe, en flink wat (zwarte) peper uit de molen.
Vouw het vel folie goed dicht, plaats het 'tasje' in de ovenschaal en herhaal dit voor de andere stronken en plakken ham.
Plaats de ovenschaal in het midden van de oven, laat 30-40 minuten garen, afhankelijk van de kracht van uw oven.
De groente moet (beet-) gaar zijn, maar niet papperig. De kaas is dan gesmolten, de ham enigszins knapperig geworden.

Serveer met (gekookte, gepofte of gebakken) aardappels, (zilvervlies-) rijst, witte bonen (niet in tomatensaus!), quinoa, kasha of kasja (gepofte boekweit), of bulgur (niet glutenvrij).

Variatie:


  • Laat de ham weg en gebruik een dubbele hoeveelheid kaas;
  • gebruik bakpapier in plaats van aluminiumfolie.