Follow me...

dinsdag 18 maart 2014

Salade van drie soorten bonen, asperges, wortel en nog meer



Weer zo'n wat-heb-ik-nog-in-mijn-koelkast-salade, of, zoals mijn madame (toen ik, lang geleden, jeune fille au pair was) het noemde, une salade fous-y tout (smijt alles er maar in). De foezietoesalade dus.

In deze heb ik 'gesmeten':

  • Handje sugar snaps
  • Blikje 200 ml zwarte boontjes,uitgelekt en afgespoeld
  •  Handje tuinerwten/doperwten (uit de diepvries)
  •  6 groene asperges, harde stukje verwijderd, schuin in stukjes van plm 2-3 cm gesneden
  •  3/4 winterpeen, geraspt
  • 1 klein zoetzuur appeltje, of 1/2 grote, in stukjes (hoeft niet geschild)
  • 3 bladeren Romeinse sla, gewassen, gedroogd en in stukjes gescheurd
  • 1 el zwarte olijven (facultatief


  •  Sesamzaad
  • Pignons de pin (pijnboom pitten), in droge koekenpan geroosterd
  • Peterselie of koriander
  •  facultatief: za'atar

Citroënvinaigrette:

  • Sap van 1/2 citroen
  • 1 el appelazijn
  • 1 tsp agavesiroop of vloeibare honing
  • Mespunt zout
  • Peper uit de molen
  • 1 tsp mosterd (Dijon)
  • 4 el olijfolie


Erwten en sugar snaps met een bodempje water opzetten (liefst op de stoom), 3 min koken/stomen, asperges toevoegen, nog 3 min stomen, dan afgieten en afspoelen.
In een schaal doen, andere ingrediënten toevoegen (t/m olijven).

Vinaigrette maken: citroen, azijn, siroop of honing, zout, peper, mosterd, kloppen, al kloppend olie beetje bij beetje toevoegen. In een potje doen en schudden mag ook. Als het wat veel is, haal er dan 2-3 eetlepels vanaf en bewaar voor een volgende salade.

Doe de vinaigrette over de salade, meng, voeg sesamzaad en pijnboompitten toe ( of andere noten) en op het laatst de peterselie en/of koriander.
Strooi er eventueel een lepeltje za'atar (mengsel van dille, sesam, thijm, sumac...) over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten