Follow me...

maandag 14 april 2014

Driedubbele foezietoesalade


De befaamde salade (of soep) 'fous-y-tout' (smijt alles er maar in) van Madame Françoise Rosière, mijn 'patronne' in de tijd dat ik - ik zal niet zeggen hoe lang geleden - jeune-fille-au-pair was in Bretagne, bestaat in vele vormen. Het ligt er maar namelijk net aan wat je in je koelkast hebt liggen.
Voor deze maaltijdsalade, die ook heel goed als meeneem-lunchsalade (picknick, lunch op het werk) kan fungeren en zo ongeveer het hele jaar door gemaakt en gegeten kan worden, heb je nodig:

Voor 2 personen:


  • 1 flinke kop gekookte (bruine) rijst;
  • dezelfde hoeveelheid bloemkool, in zo klein mogelijke roosjes verdeeld en gewassen; snijd of hak de kleine stronkjes fijn, bewaar grote stronken voor in de soep;
  • 1/2 venkelknolletje, harde stronkje eraf en de rest (behalve het loof en de stelen, die gaan in de soep) flinterdun gesneden (het makkelijkst gaat dat op een 'mandoline', maar een scherp mes (dunschillertje, kaasschaaf...) kan ook het werk doen;
  • 1/2 citroen (ongeveer 2 eetlepels);
  • 2-3 eetlepels (olijf- of noten-) olie;
  • zout, peper;
  • 1 theelepel komijnzaad (facultatief);
  • 1 theelepel geroosterd sesamzaad (facultatief);
  • 2 flinke eetlepels fijngeknipte (platte) peterselie (dat komt ongeveer neer op een klein bosje);
  • handje bruine hazelnoten (of amandelen, of walnoten, of cashewnoten);
  • stukje (30 - 50 g) blauwe kaas.
Meng de rijst, bloemkoolroosjes en gesneden venkeldooreen  in een grote kom, slabak of schaal.
Maak de citroenvinaigrette: doe de citroen in een kommetje of potje (een potje is het makkelijkst), voeg een mespunt zout en peper naar smaak toe en voel al kloppend de olie toe, tot de citroenvinaigrette mooi dik is; nog simpeler is het om de hoeveelheid olie in één keer toe te voegen, de deksel op het potje goed dicht te schroeven en goed te schudden.

Giet de citroenvinaigrette over het groenten-rijstmengsel, voeg (desgewenst) komijn en sesamzaad toe. Laat dit mengsel rustig marineren, desnoods een hele dag. Het gerecht is het lekkerst op kamertemperatuur of, beter nog, lauwwarm, dus haal het mengsel tijdig uit de koelkast en warm het desnoods een minuutje of zo op in de magnetron. Daar wordt de groente nog iets zachter van.

Voeg vlak voor het serveren de peterselie en de hazelnoten toe. Brokkel de blauwe kaas erover/erdoor. Hussel alles nog eens goed door elkaar. Eet er (zo nodig glutenvrij( stokbrood, boerenbrood of crackers bij.

Laat voor wie lactosevrij moet eten de kaas weg, of vervang die door gerookte (en in wat tamari gemarineerde) blokjes tofu. Vervang voor een natriumarm dieet het zout door een ietsiepietsie suiker of zoetstof en/of natriumarm zout.

Variaties:

  • voeg andere groenten toe, zoals geraspte wortel, stukjes (groene) asperge, sugar snaps, kerstomaatjes, komkommer, (in de lengte geraspte) courgette....;
  • bestrooi de salade met ringen (rode) ui;
  • voeg in kleine stukjes gesneden appel toe, of rode bessen (naar gelang het seizoen);
  • voeg wat (zwarte) olijven toe.